PROCEDURA WEWNĘTRZNEGO ZGŁASZANIA NARUSZEŃ ORAZ OCHRONY SYGNALISTÓW
- Procedura
- Niniejsza Procedura została opracowana i przyjęta zgodnie z wymogami Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U 2024 poz. 928) i obowiązuje w Baltic Work Group Sp. z o.o. (dalej również jako Baltic)
- Procedura zgłoszeń wewnętrznych została opracowana zgodnie z art. 25 Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U 2024 poz. 928) i wprowadzona zgodnie z art. 24 ust 3 po konsultacji z:
- a. zakładową organizacją związkową albo zakładowymi organizacjami związkowymi, jeżeli w podmiocie prawnym działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa, albo
- b. przedstawicielami osób, wyłonionymi w trybie przyjętym w podmiocie prawnym, jeżeli nie działa w nim zakładowa organizacja związkowa.
Procedura zgłoszeń wewnętrznych wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości osób wykonujących pracę w sposób przyjęty w Baltic.
Spółka jest obowiązana zapoznać pracownika z treścią Procedury zgłoszeń wewnętrznych przed dopuszczeniem go do pracy.
- Cel i zakres procedury
- Niniejsza Procedura ma na celu wskazanie kanałów przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych, sposobów ich przyjmowania i rozpatrywania. Określa ona także zastosowane przez Baltic środki pozwalające na zapewnienie poufności osobom zgłaszającym naruszenia.
- Procedura ma zastosowanie w szczególności w przypadkach naruszenia zasad, wartości, procedur obowiązujących w Baltic oraz przepisów prawa.
- Celem przyjętego przez Baltic dokumentu jest:
- a. kompleksowa regulacja problematyki ujawniania przypadków naruszeń i ochrony osób dokonujących zgłoszeń,
- b. poprawa społecznego odbioru działań osób zgłaszających przypadki naruszeń (zaprzestanie oceny tego typu działań jako wątpliwego moralnie „donosicielstwa”),
- c. ochrona osób zgłaszających przypadki naruszeń,
- d. ochrona interesów oraz wizerunku Baltic poprzez wczesne wykrycie i naprawę zgłoszonych przypadków naruszeń prawa oraz innych przyjętych przez podmiot zasad
- e. propagowanie postawy obywatelskiej odpowiedzialności.
- Zapisów Procedury nie stosuje się:
- a. jeżeli naruszenie prawa godzi wyłącznie w prawa zgłaszającego lub zgłoszenie naruszenia prawa następuje wyłącznie w indywidualnym interesie zgłaszającego - sygnalisty.
- b. do sprawcy naruszenia prawa, jeżeli na podstawie przepisów prawa osoba ta korzysta ze zwolnienia z odpowiedzialności lub złagodzenia kary w związku ze swoim zachowaniem po popełnieniu naruszenia prawa, w szczególności dobrowolnym ujawnieniem naruszenia prawa lub współpracą z organami ścigania lub innymi właściwymi organami.
- c. do zgłoszeń anonimowych.
- Podstawowe definicje
- a. działanie następcze - należy przez to rozumieć działanie podjęte przez podmiot prawny lub organ publiczny w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych;
- b. działanie odwetowe - należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście;
- c. informacja o naruszeniu prawa - należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w podmiocie prawnym, w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
- d. informacja zwrotna - należy przez to rozumieć przekazaną sygnaliście informację na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
- e. kontekst związany z pracą - należy przez to rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu lub pełnienia służby w podmiocie prawnym, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych;
- f. organ publiczny - należy przez to rozumieć naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwe do podejmowania działań następczych w dziedzinach wskazanych w Polityce;
- g. osoba, której dotyczy zgłoszenie - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana;
- h. osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która pomaga sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
- i. osoba powiązana z sygnalistą - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub osobę najbliższą sygnalisty w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17);
- j. podmiot prawny - należy przez to rozumieć podmiot prawny – Baltic;
- k. postępowanie prawne - należy przez to rozumieć postępowanie toczące się na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności postępowanie karne, cywilne, administracyjne, dyscyplinarne lub o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, albo postępowanie toczące się na podstawie regulacji wewnętrznych wydanych w celu wykonania przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności antymobbingowych;
- l. ujawnienie publiczne - należy przez to rozumieć podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej;
- m. zgłoszenie - należy przez to rozumieć ustne lub pisemne zgłoszenie wewnętrzne lub zgłoszenie zewnętrzne, przekazane zgodnie z wymogami określonymi w Polityce;
- n. zgłoszenie wewnętrzne - należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie podmiotowi prawnemu informacji o naruszeniu prawa;
- o. zgłoszenie zewnętrzne - należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu informacji o naruszeniu prawa.
- p. Zespół ds. przyjmowania zgłoszeń (dalej jako „Zespół”) – podmiot zewnętrzny – Kancelaria Doradcza Partner System, upoważniona do reprezentacji Baltic w zakresie przyjmowania zgłoszeń o naruszeniach i realizacji zadań w zakresach wskazanych w ustawie o ochronie sygnalistów, wyznaczona na podstawie Zarządzenia/ Uchwały podawanej do wiadomości publicznej.
- Zakres przedmiotowy oraz wewnętrzne kanały przyjmowania zgłoszeń.
- Naruszenia ujawniane przez osobę dokonująca zgłoszenia, mogą dotyczyć:
- a. sprzeniewierzenia majątku,
- b. fałszowania dokumentów finansowych i księgowych,
- c. wystąpienia powiązań korupcyjnych,
- d. wystąpienia konfliktu interesów,
- e. wykorzystywania lub ujawniania informacji poufnych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa,
- f. podejmowania czynności narażających na utratę lub powodujących utratę reputacji,
- g. zaniedbywania obowiązków skutkujących konsekwencjami materialnymi lub niematerialnymi
- h. łagodzenia skutków prawnych i finansowych w przypadku wcześniejszego wykrycia naruszenia,
- i. stałego podnoszenia poziomu lojalności pracowników oraz innych osób współpracujących z podmiotem,
- j. zmniejszania ryzyka utraty reputacji podmiotu,
- k. innych naruszeń niż naruszenia, o których mowa powyżej, w tym dotyczących obowiązujących w Baltic regulacji wewnętrznych lub standardów etycznych w tym:
- a) naruszenia zasad kodeksu etyki pracowników,
- b) naruszenia praw człowieka ,stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenia życia, zdrowia lub wolności osobistej;
- c) naruszenia praw w tym mobbing i dyskryminacja oraz wszelkie formy nadużyć stosunku zależności w relacjach pracowniczych lub służbowych;
- d) naruszenia stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego lub środowiska;
- e) działania o charakterze korupcyjnym, w tym łapownictwo czynne lub bierne, oszustwo, fałszerstwo, wyłudzenie lub użycie poświadczenia nieprawdy, itd.
- a. dedykowany adres poczty elektronicznej;
- b. adres pocztowy;
- c. dedykowany nr telefonu
- d. spotkanie z Członkiem Zespołu ds. przyjmowania zgłoszeń o naruszeniach na żądanie Sygnalisty.
- a. jawny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia zgadza się na ujawnienie swojej tożsamości osobom zaangażowanym w wyjaśnienie zgłoszenia;
- b. poufny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia nie zgadza się na ujawnienie swoich danych i dane podlegają utajnieniu.
- Uprawniony podmiot do przyjmowania zgłoszeń.
- Uprawnionym przez Baltic podmiotem do przyjmowania zgłoszeń jest:
- Kancelaria Doradcza Partner-System
ul. Łużycka 32; 85 – 046 Bydgoszcz - Kanały zgłoszeń wewnętrznych:
Baltic zapewniła następujące kanały do dokonywania zgłoszeń wewnętrznych:
Przyjęte przez Baltic wewnętrzne kanały zgłoszeń obsługiwane są tylko przez członków Zespołu ds. przyjmowania zgłoszeń z zachowaniem poufności zgłoszeń i obiektywizmem wyjaśniania zgłoszonych nieprawidłowości.
Zgłoszenie o naruszeń może mieć charakter:
Adres poczty elektronicznej | https://app.gwizdek.legal/SygnalisciKDPS | Zaleca się korzystanie z formularza zgłoszenia, przy czym nie jest to obowiązkowe i nie wpływa na tryb przyjęcia naruszenia. |
Adres do korespondencji pocztowej | Kancelaria Doradcza Partner-System ul. Łużycka 32, 85 – 046 Bydgoszcz (“do rąk własnych”) | Na kopercie należy dodać zapis „Do rąk własnych’ |
Rozmowa telefoniczna z członkiem Zespołu | +48 222 692 344 | |
Umówienie bezpośredniego spotkanie z członkiem Zespołu | +48 222 692 344 |
Załącznik nr 1
Formularz zgłoszenia naruszenia
Załącznik nr 2
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych